window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag() { dataLayer.push(arguments); } gtag('consent', 'default', { ad_storage: 'denied', analytics_storage: 'denied', wait_for_update: 500, }); gtag('set', 'ads_data_redaction', true);

SOS Internationals alarmcentral: Spidsbelastning i weekenden

Pressemeddelelse

SOS Internationals alarmcentral, der hjælper nordiske rejsende i udlandet døgnet rundt, oplevede en stigning på 350 procent i antallet af telefonopkald i weekenden.

Object reference not set to an instance of an object.

Rigtig mange rejsende har i løbet af weekenden haft brug for hjælp og vejledning i forhold til at rejse hjem fra ophold i udlandet.

Det har i perioder betydet ekstra ventetid på at komme igennem på telefonen til SOS Internationals alarmcentral. Tilstanden er nu ved at normalisere sig takket være en ekstraordinær indsats fra personale på tværs af faggrupper og lokationer samt oprettelse af en særlig Corona hotline, for at sikre at de øvrige sager med akut sygdom og tilskadekomst på rejsen, blev håndteret på bedste vis.

- Vi stod i en helt ekstraordinær situation særligt fredag og lørdag, som vi ikke har haft mulighed for at forudse. I situationen tilpassede vi os ved at forhøje bemandingen, oprette en særlig hotline til corona-henvendelser og med kommunikation på sociale medier, siger Karin Tranberg, der fortæller, at alarmcentralen i København har kunnet trække på ressourcer fra SOS Dansk Autohjælps alarmcentral i Aarhus, på det tidspunkt hvor der kom allerflest telefonopkald.

Læs også: COVID-19: Opdateringer

Timingen i myndighedernes udmelding betød, at mange af forsikringsselskabernes medarbejdere var gået på weekend, og ikke havde nået at etablere eget beredskab, da danskere i udlandet fik brug for at få hjælp og informationer om hjemrejser. Dette har betydet, at opkaldene er gået videre til blandt andre SOS International, hvor medarbejderne har svaret på spørgsmål fra bekymrede danskere om nært forestående rejser, afbestillingsspørgsmål, hjemrejser, ombookninger og forsikringsdækninger generelt.

Belastningen blev yderligere kompliceret af, at rejsebureauer og flyselskaber også havde svært ved at håndtere de mange henvendelser, hvorfor de rejsende kontaktede SOS International i stedet.

- Vi beklager dybt, hvis den forlængede ventetid på vores telefoner har bidraget til at skabe utryghed hos danskere i udlandet. Heldigvis er situationen nu ved at normalisere sig på alarmcentralen, siger Karin Tranberg.

SOS Internationals samlede antal sager relateret til COVID-19 er mandag morgen tæt på 5000.

Kontakt os

Er du ude at rejse og har brug for akut assistance?

Kontakt SOS Internationals alarmcentral på +45 7010 5050.

Jeg har et andet spørgsmål

Dit browsersprog adskiller sig fra det valgte sprog på hjemmesiden - venligst vælg dit foretrukne sprog herunder.