”Når bilen får symptomer, skaber vi tryghed over telefonen”
Jan Boelt Jensen ved mere om biler end de fleste. På SOS Internationals alarmcentral for vejhjælp arbejder han med ”Help On Phone” – en service, hvor bilister kan få hjælp til at løse problemer med deres køretøj over telefonen.
Hver gang en bilist hjælpes videre via ’Help On Phone’, sparer man kunden for ventetid og miljøet for CO2.
- Over telefonen kan vi få vores slutkunder til at føle sig trygge, så de kan fortsætte deres rejse uden forsinkelser. Kunderne er ofte glade for, at de ikke skal stå og vente på os, fortæller Jan.
Samtidig understøtter ’Help On Phone’ SOS Internationals ønske om at finde flere bæredygtige måder at løse opgaver på.
Doctor drive
Jan er en del af alarmcentralens teknisk service-team. Han sammenligner ’Help On Phone’ med at ringe til sin læge:
- Vi lærer assistancekoordinatorerne på alarmcentralen at være symptomfikserede. Ligesom hvis du kom til mig med ondt i knæet. Så spørger jeg ind til, hvor det gør ondt, og hvor længe det har gjort ondt. På den måde kan vi også i fremtiden blive bedre til at hjælpe andre kunder, hvis deres bil lider af samme symptomer.
For medarbejderen på alarmcentralen kunne et typisk symptom være en hvinende lyd fra et af hjulene. Det kan være en lille sten, der har sat sig fast i bremsen, hvor bilisten blot skal bakke tilbage, for at få den ud.
- Der hvor vi mange gange lykkes er, hvis bilen har den der typiske hostelyd i vintermånederne. Så beder vi kunden om at tænde batteriet, lade det stå i ti sekunder og slukke for det hele igen. Det lykkes i 40% af tilfældene at få kunden videre på den måde, fortæller Jan.
"Vi lærer assistancekoordinatorerne på alarmcentralen at være symptomfikserede. Ligesom hvis du kom til mig med ondt i knæet. Så spørger jeg ind til, hvor det gør ondt, og hvor længe det har gjort ondt. På den måde kan vi også i fremtiden blive bedre til at hjælpe andre kunder, hvis deres bil lider af samme symptomer."
Uddannelse af medarbejdere
Hos SOS International håndterer man flere og flere sager over telefonen, og derfor uddanner SOS International sine medarbejdere på alarmcentralen i at genkende symptomerne.
- Det primære er, at vi har nogle tilfredse kunder, som vi kan hjælpe videre på stedet. Derfor uddanner og støtter mine kolleger og jeg medarbejderne på alarmcentralen, så de kan få så meget teknisk viden som overhovedet muligt.
Om ’Help on Phone’
’Help On Phone’ er vejhjælp over telefonen, dvs. gode råd og vejledning til bilejer og bilen. Det kan være en vurdering af skadens omfang, tekniske anbefalinger eller hjælp til selvhjælp, så bilisten kan komme hurtigt videre.
På bilferie i udlandet kan ’Help On Phone’ også være en stor fordel. Her undgår man sprogudfordringer, ventetid og lukkede værksteder, hvis f.eks. bilen bryder ned udenfor værkstedets åbningstid.
Kontakt os
Er du ude at rejse og har brug for akut assistance?
Kontakt SOS Internationals alarmcentral på +45 7010 5050.