Travelcare: Rejselysten kom buldrende tilbage
Sommeren 2022 blev et gensyn med danskernes rejselyst. Desværre var sommeren også præget af rejse-kaos.
Kufferter i uoverskuelige bunker i Europas lufthavne. Lange køer til check-in. Strejker blandt luftfartspersonale. Aflyste og forsinkede flyafgange. Stigning i covid-smitten…
Sommeren 2022 bød på et gensyn med stor rejselyst – men desværre blev det også en højsæson, der bød på genvordigheder for de rejsende. Alarmcentralen for rejseassistance i SOS International melder om en ekstraordinært travl højsæson.
- Vi har været udfordret af en lang række uheldige omstændigheder. Først og fremmest har rejselysten været væsentligt større end både vi, rejsebranchen og luftfartsselskaberne forudså. Oveni kom strejker hos flyselskaber og lufthavne, der var for tyndt bemandede til at kunne håndtere bagagemængderne, siger Karin Tranberg, divisionsdirektør for Travelcare i SOS International.
I juli lå aktiviteten på alarmcentralen for rejseassistance på 86 procent i forhold til 2019. Væsentligt højere end det estimerede niveau på 70 procent, som alarmcentralens bemanding var planlagt ud fra.
- Sammenfaldet af alle disse omstændigheder fik desværre den konsekvens, at der i perioder var uforholdsmæssig lang ventetid på vores telefoner. Det er vi rigtig kede af, og det har medført utilfredshed hos de forsikringstagere, som blev udsat for ventetid, hvilket er fuldt berettiget, siger Karin Tranberg.
I gennemsnit har ventetiden på telefonsystemet været syv minutter, og den faldt drastisk igen i begyndelsen af august.
Fuld bemanding før vintersæsonen
Frem mod vintersæsonen rekrutterer SOS Internationals alarmcentral for rejseassistance intensivt for at sikre fuld bemanding inden vinterens højsæson.
- Udefra kommende faktorer som aflyste flyafgange og stigende covidsmitte kan vi ikke gøre så meget ved, det er en del af vores opgave at forholde os til uforudsete hændelser. Men vi kan sikre, at vi har fuld bemanding på alarmcentralen, og at vores nyeste medarbejdere er godt lært op, siger Karin Tranberg.
Dertil kommer muligheden for at anmelde sager online, som var en stor gevinst, da der var travlt på telefonerne i sommerperioden. Løsningen bliver nu videreudviklet, så forsikringstagere også fremover kan tilgå alarmcentralen digitalt i stedet for at ringe op.
Kontakt os
Er du ude at rejse og har brug for akut assistance?
Kontakt SOS Internationals alarmcentral på +45 7010 5050.